Predica la Evanghelia Sarbatoarei Bunei Vestiri 25 martie 2021
Buna-Vestire
Lecturi:
Is
7,10-14; 8,10c
Evr
10,4-10
Lc
1,26-38
Sărbătorim astăzi Solemnitatea Bunei Vestiri.
Este o sărbătoare a lui Cristos şi a Mariei. Este a lui Cristos pentru
că Buna Vestire e momentul în care Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat. La Crăciun
Biserica celebrează naşterea lui Isus, când prezenţa Mântuitorului devine
vizibilă în ochii omenirii în persoana pruncului născut la Betleem. Dar Fiului
lui Dumnezeu ia natura umană în momentul Bunei Vestiri. Este sărbătoarea Mariei
pentru că Misterul Întrupării aparţine simultan tinerei fecioare din Nazaret,
care din iubire a acceptat să coopereze la opera divină de mântuire prin
primirea în sânul ei feciorelnic al Fiul lui Dumnezeu.
Venirea lui Cristos în lumea noastră,
Biserica vrea să o celebreze într-un mod deosebit. Acesta este motivul
sărbătorii de astăzi. Într-adevăr e un moment unic în istoria omenirii şi în
Istoria Mântuirii. Cel care e Dumnezeu îşi asumă natura umană pentru ca să
răscumpere neascultarea lui Adam şi infidelitatea omenirii în aceeaşi natură în
care ea a fost săvârşită.
Buna Vestire este semnul împlinirii
profeţiilor mesianice şi deci a profeţiei lui Isaia din prima lectură: “Iată
Fecioara va zămisli şi va naşte un Fiu, iar numele lui va fi Emanuel, adică
Dumnezeu este cu noi”.
Dumnezeu se revelează progresiv în
Istoria Mântuiri. Se revelează astfel pentru că slăbiciunea umană este
incapabilă să înţeleagă în totalitate Planul Său de Mântuire. Dar Dumnezeu îl
ajută pe om întărindu-l cu harul credinţei şi pregătind împlinirea Marilor
Mistere prin diferite semne profetice.
Sfântul Augustin, considerând
sublimitatea primei pagini din Evanghelia după sfântul Ioan unde se istoriseşte
veşnicia şi inefabila naştere a Cuvântului în sânul Tatălui, dorea ca ea să fie
scrisă cu litere de aur pe săpătura în marmură şi aşezată în toate bisericile
din lume.
Cu această pagină sublimă se poate
asemăna o alta din Evanghelia după sfântul Luca unde se povesteşte Întruparea
Cuvântului în sânul Fecioarei din Nazaret, ca apoi să apară om între noi
oamenii, pentru noi şi a noastră mântuire. Pe drept pagina evanghelică a
Bunei-Vestiri merită să fie scrisă cu focul iubirii în toate inimile oamenilor
de pe întreg rotocolul pământului în orice timp al istoriei.
Buna-Vestire în Vechiul Testament.
Buna-Vestire, deşi nu în forma reală
cum s-a petrecut la Nazaret, o avem totuşi în promisiune. Aceasta o face
Tatăl ceresc protopărinţilor noştri, Adam şi Eva, în paradisul pământesc
blestemându-l pe Şarpele viclean: Duşmănie voi pune între tine şi
femeie, între seminţia ta şi seminţia ei; aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu
îi vei împunge călcâiul (Gen 3,15).
Promisiunea a avut menirea să aprindă
o licărire de speranţă în ochii înlăcrimaţi care părăseau fericirea, părăseau pomul
vieţii din mijlocul raiului.
Pomul vieţii îl prefigura pe Isus. Unii exegeţi afirmă că:
dacă Adam şi Eva ar fi mâncat imediat din el după păcat, n-ar fi murit. Dar cum
să se apropie, dacă îngerii cu săbii de foc îl apărau? Promisiunea lui Dumnezeu
le-a dat speranţa că va veni o zi în care îngerii îi vor lăsa să se apropie şi
să mănânce din acest pom şi atunci vor şti cât de bună este “pâinea îngerilor”.
Speranţa devine realitate:
arhanghelul Gabriel o invită pe Fecioara din Nazaret Maria să mănânce din Pomul
vieţii, să primească în sânul ei pe dătătorul vieţii, pe acela care într-o
zi se va adresa tuturor oamenilor cu invitaţia: Cine mă mănâncă pe mine nu
va vedea moartea în veci (In 6,51), pe Fiul lui Dumnezeu.
Isaia, prevăzând ziua Bunei-Vestiri,
exclamă: Iată, fecioara va zămisli şi va naşte fiu şi-i va pune numele
Emanuel (Is 7,14).
Isus este prefigurat în coloana de
foc din pustiu, care îi călăuzea pe israeliţii ieşiţi din Egipt spre Ţara
Făgăduită. Mai era prefigurat în mama din pustiu. Acum, în sânul
Fecioarei, poate spune cu adevărat: Eu sunt pâinea vieţii, fiindcă sânul
Mariei nu a gustat niciodată o hrană care să-i aducă atâta mulţumire, nici o
hrană pământească nu i-a putut oferi săturarea deplină ca acum, fericirea
divină.
Socrate (469-399), părintele
psihologiei, prin dictonul Cunoaşte-te pe tine însuţi! şi reprezentant
de frunte al culturii greceşti, mărturisea învăţăcelului său Alcibiade
ignoranţa şi neputinţa de care suferea lumea: lipsa unui îndrumător atotştiutor
şi atotputernic. El îi mărturisea cu nostalgie: Cea mai bună hotărâre pe
care trebuie să o luăm noi este aceea de a aştepta cu răbdare ca să vină cineva
de sus, ca să ne instruiască despre felul cum ar trebui să ne comportăm faţă de
divinitatea supremă şi faţă de oameni. Şi când Alcibiade i-a cerut alte
explicaţii despre acel cineva menit să schimbe lumea din temelie, i-a spus: Afară
de cazul că i-ar plăcea lui Dumnezeu să trimită pe cineva de sus pentru a ne
instrui, nu-i nici o speranţă că filozofii vor reuşi să schimbe moravurile
oamenilor.
Platon (427-347), ucenicul lui
Socrate, în cartea sa “Timeu”, pe care avea obiceiul să o poarte mereu cu sine
sub braţ, spune, argumentând necesitatea apariţiei lui Dumnezeu în lume sub
chipul omului: Aceasta a fost în ansamblul ei raţiunea lui Dumnezeu care
există de-a pururi, faţă de Dumnezeu care avea să se nască într-o zi, adică
Dumnezeu trebuia să se descopere făpturilor sale pe înţelesul lor, după felul
lor de a fi, pentru a le instrui cum trebuie să se comporte faţă de Dumnezeu şi
faţă de semeni.
În ziua Bunei-Vestiri a încetat
chinuitoarea aşteptare şi trimisul lui Dumnezeu o spune clar Mariei: sfântul
care se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema, adică: împărăţia
lui nu va avea sfârşit nici în timp, nici în loc, nici în dărnicie, nici în
fericire.
Trebuie să-i mulţumim în primul rând
lui Dumnezeu că a avut milă de noi, dar nu trebuie s-o uităm nici pe Fecioara
mamă, fiindcă: dacă ea ar fi refuzat să accepte misterul Întrupării, sunt de
părere unii exegeţi, Dumnezeu n-ar fi putut, cu toată atotputernicia sa, să
creeze o altă fiinţă umană mai perfectă care să-i ia locul. Preacurata atinge
limitele maxime ale posibilităţii de perfecţiune umană, ea este cea plină de
har, adică mai mult nici nu se poate.
Prin Buna-Vestire ni se deschide cel
de-al doilea mare izvor al binecuvântărilor cereşti: Maria, care prin Cristos
devine şi mama noastră cerească.
Stalingrad 1943. “În lagărul nostru,
mărturiseşte un prizonier, în noaptea de început al Adventului, ne-am adunat şi
am început să cântăm Dorit Mesie, vino! Am făcut şi o coroană pe care am
prins patru bucăţele de lumânare. Le aprindeam numai pentru câteva clipe, de
teamă să nu se termine. Într-una din zilele Adventului s-a răspândit zvonul
prin lagăr că un deţinut ştie să picteze (Kurt R.). Acest deţinut era chiar
medicul nostru. Ne-am adunat mai mulţi în jurul lui şi l-am rugat să ne picteze
ceva. Unul zicea: Să ne pictezi ceva de mâncare; altul:… un peisaj
din ţara noastră; altul:… nişte copilaşi, care să ne amintească de cei
de acasă etc. Văzând că părerile se împart şi el nu ne putea împlini
dorinţele tuturor, l-am rugat să ne picteze ceea ce va crede el de cuviinţă că
ne poate aduce un crâmpei de bucurie tuturor.
Cu un cărbune, pe spatele unei hărţi
vechi, medicul nostru s-a apucat să picteze, mai întâi, şovăind, trasează o
schiţă, dar apoi, tot mai sigur pe sine, face să apară un portret al sfintei
Fecioare Maria cu pruncul Isus în braţe.
În ziua de Crăciun, un şir lung de
deţinuţi aşteptau să vadă ce le-a pictat medicul atâta timp în secret. Când
tabloul a fost desfăşurat în faţa noastră, l-am privit uimiţi, am îngenuncheat
ca la Betleem. Unii dintre noi au stat toată ziua în rugăciune. În mijlocul
stepei ruseşti, rupţi de foame, de frig şi de alte boli, ne-am simţit mângâiaţi
de chipul Fecioarei pictat cu cărbune pe spatele unei hărţi vechi, de
medicul-pictor care era protestant”.
Prin anul 1965 făceam pregătire cu
copiii pentru întâia sfântă Împărtăşanie la Traian, Roman. Împreună cu surioara
sa mai mare venea şi Mihaela, de vreo 4-5 anişori. Într-o zi a venit răcită şi
tuşea mereu. I-am zis: Mihaela, nu te temi că mori, tot tuşind mereu?
Mi-a dat un răspuns spontan şi uimitor: Nu, fiindcă ştiu “Bucură-te, Marie”
şi merg în rai.
Buna-Vestire are menirea să ne înveţe şi pe noi, ca astfel să spunem “Bucură-te, Marie”, încât, în orice clipă am muri, să mergem în rai. Amin.
Predica preot Lörincz Otto
Comentarii
Trimiteți un comentariu