Predica la Evanghelia din prima duminica din Postul Pastelui, 21 februarie 2021

Ispitirea în pustiu (Marcu 1,12-15)

12 Şi, îndată, Duhul l-a dus în pustiu. 13 Iar în pustiu a stat timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de Satana. Acolo era împreună cu fiarele, iar îngerii îi slujeau.

  Începutul predicării lui Isus 

14 După ce Ioan a fost închis, Isus a venit în Galiléea, predicând evanghelia lui Dumnezeu 15 şi spunând: „S-a împlinit timpul şi s-a apropiat împărăţia lui Dumnezeu. Convertiţi-vă şi credeţi în evanghelie!”


Duminica I-a din Post 

O mamă cămilă şi puiul ei vorbeau într-o zi. Puiul întreabă: “Mamă, de ce avem picioare aşa mari cu trei degete?” Mama îi răspunde: “Ca să ne permită să trecem prin nisipul moale din deşert fără să ne scufundăm.” “Şi de ce avem aceste gene lungi şi grele?” “Ca nu cumva să ne intre nisip în ochi în timp ce traversăm deşertul”, răspunde mama cămilă. “Dar mamă, de ce avem aceste cocoaşe pe spate?” Mama îi răspunde puţin impacientată de întrebările puiului: “Le avem ca să păstreze grăsimea când avem drumuri lungi de făcut prin deşert, fără să ne trebuiască apă.” “Aha, am înţeles!”, spune puiul. “Avem picioare mari ca să nu ne scufundăm, gene lungi să nu ne intre nisip în ochi şi cocoaşele ca să păstrăm mai bine apa. Dar mamă, atunci ce căutăm noi în grădina zoologică?” Viaţa modernă ne face să ne simţim uneori ca o cămilă la zoo. Asemenea personajelor tocmai amintite, avem nevoie uneori să mergem în deşert pentru a descoperi cine suntem cu adevărat. Postul ne invită să intrăm într-o astfel de experienţă a deşertului.

Deşertul a fost locul de naştere al Poporului lui Dumnezeu al primului legământ. Poporul evreu care scăpase din Egipt ca triburi separate a ajuns în Ţara Promisă ca un singur popor, sub Dumnezeu. În deşert au devenit Poporul lui Dumnezeu prin legământ. În decursul istoriei, când iubirea şi fidelitatea lor faţă de Dumnezeu se răcea, profeţii îi invitau să se întoarcă în deşert pentru a-şi redescoperi identitatea, vocaţia lor şi misiunea lor, ca un fel de metodă de a-şi retrezi credinţa şi de a-şi întări legământul cu Dumnezeu. Marii profeţi Ilie şi Ioan Botezătorul au fost oameni ai deşertului: au trăit în deşert, au mâncat din hrana deşertului şi au adoptat un stil de viaţă de deşert. Deşertul este universitatea unde Dumnezeu îşi educă Poporul.

În Evanghelia de astăzi citim că după ce Isus a fost botezat, “îndată Duhul l-a dus în pustiu. Iar în pustiu a stat timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de Satana. Acolo era împreună cu fiarele, iar îngerii îi slujeau.” (Matei 1,12-13). Unde altundeva decât în deşert ar putea avea loc astfel de întâlniri pline de înţeles cu Duhul Sfânt şi cu Satana, cu fiarele precum şi cu îngerii? Deşertul a fost şcoala unde Isus a mers pentru a distinge vocea lui Dumnezeu, pe care trebuia să o urmeze, de vocea lui Satana, care îl ispitea. Câte voci auzim din momentul în care ne trezim dimineaţa şi până când ne culcăm noaptea? Vocile nenumărate din ziare, de la radio şi de la televiziune; vocile celor care trăiesc şi muncesc cu noi; şi să nu uităm vocile noastre interioare. În deşert lăsăm în urmă majoritatea acestor voci, pentru a ne concentra pe distingerea vocii lui Dumnezeu şi a Satanei.

În deşert ajungem să ne cunoaştem noi pe noi, punctele tari şi punctele slabe, chemarea noastră divină. În deşert Isus a întâlnit fiare şi îngeri. Există fiare şi îngeri în fiecare dintre noi. Uneori, din cunoaşterea noastră superficială, nu reuşim să recunoaştem fiarele din noi şi trăim într-o glorie goală, sau nu reuşim să recunoaştem îngerii din noi şi ne dedăm urii de sine. Dar în liniştea şi reculegerea din deşert ajungem să ne împăcăm cu noi, acceptându-ne aşa cum suntem, reconciliindu-ne cu fiarele şi cu îngerii din vieţile noastre, începând apoi să trăim din nou pacea, ca pentru prima oară. Postul este un timp al experienţe în deşert. Nu ne permitem toţi să cumpărăm o cămilă şi să mergem în deşert. Dar cu toţii putem crea un spaţiu deşertic în vieţile noastre prea înghesuite şi ocupate. Putem să punem deoparte un loc şi un timp în care să fim singuri cu Dumnezeu, un timp în care să ne distanţăm de numeroasele zgomote şi voci ce ne bombardează vieţile zi de zi, un timp pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu, un timp pentru a redescoperi cine suntem în faţa lui Dumnezeu.

 Într-o zi, rabinul Nahum a sosit pe neaşteptate la şcoală şi i-a găsit pe elevi jucând damişah, cum era obiceiul în acea perioadă.

Când l-au văzut intrând, au rămas blocaţi şi s-au oprit din joc. Dar el i-a salutat prieteneşte şi a întrebat:

- Ştiţi regulile jocului de dame?

Şi pentru că elevii, speriaţi, nu deschideau gura, a continuat:

- Vi le amintesc eu.

Prima este: nu se pot face doi paşi o dată.

A doua: se poate merge doar înainte, fără posibilitatea de a se întoarce.

Iar a treia: când se ajunge în vârf, se poate merge oriunde şi se dublează capacitatea de joc.

Aceste trei reguli sunt valabile şi pentru viaţă!

b) Hercule pe drumul vieţii se văzu în faţa a două drumuri: unul urca printre stânci şi spini; celălalt era drept, printre pomi şi flori.

Hercule nu ştia pe care să îl aleagă.

Pentru a-l ajuta în alegere, de pe drumul care urca a venit un tânăr cu chipul senin, puternic şi, în acelaşi timp, simplu, care i-a spus:

- Vino cu mine. Vei avea de făcut eforturi, dar la sfârşit vei fi mulţumit.

Hercule l-a întrebat:

- Cine eşti?

Tânărul i-a răspuns:

- Sunt Datoria.

În schimb, de pe celălalt drum a venit un tânăr gras, cu faţa vlăguită şi cu un gest de invitaţie. A spus:

- Vino cu mine. Nu va trebui să faci eforturi; viaţa ta va fi mereu un joc şi o sărbătoare.

Hercule l-a întrebat:

- Care este numele tău?

Tânărul i-a răspuns:

- Eu sunt Plăcerea!

Hercule a reluat:

- Ce îi oferi la sfârşit celui care te urmează?

Întrucât nu a primit răspuns la această întrebare, ci numai o invitaţie la bucurie, Hercule s-a hotărât să aleagă calea dificilă a Datoriei.

c) Un mic albanez spunea:

Mă plimbam pe sub porticul din Piaţa Cavour, la Ancona, unde se opresc deseori cerşetorii. De câtva timp, s-a aciuat acolo un micuţ albanez de 12 ani, care trăieşte din pomenile trecătorilor.

Mi s-a adresat şi mie, cu cererea lui, aproape în italiană. În schimbul unei monede de 500 de lire mi-a dat o iconiţă cu sfânta Maria Goretti.

În timp ce mă îndepărtam, m-a întrebat dacă pot să îi fac rost de o pereche de pantofi uzaţi. În picioare avea o pereche de pantofi rupţi în mai multe locuri.

L-am invitat atunci să mă urmeze la un magazin din apropiere. Vânzătoarea ne-a arătat o pereche de pantofi foarte frumoasă, la preţ redus, de la 99.000 la 69.000 de lire. Băiatul i-a întors în mâini, apoi, zâmbind, a exclamat: “Nu, aceştia costă prea mult!” Aş fi putut să insist să îi ia, dar am preferat să îl las liber să se comporte în conformitate cu sensibilitatea şi inteligenţa lui.

Răbdătoare, vânzătoarea a dispărut după tejghea pentru a se întoarce imediat cu o altă pereche de pantofi, foarte frumoşi, la preţul de 45.000 de lire. Micul albanez, după ce i-a învârtit şi pe aceştia în mână, zâmbindu-mi, mi-a spus din nou, “Nu, sunt prea scumpi”.

Dându-şi seama care este situaţia, vânzătoarea a adus o pereche care costa doar 19.000 de lire. Băiatul, vizibil fericit, după ce i-a pus în picioare şi mi-a mulţumit, a zburat să îşi reia locul de muncă.

Am plecat emoţionat. Acel micuţ albanez mi-a dat în schimbul darului meu o generozitate şi mai mare. Ştiuse să renunţe la ceva frumos, ca să nu mă determine să cheltuiesc mult. Şi totuşi, eram doar unul dintre numeroşii trecători, un simplu necunoscut pe care, totuşi, el, cu inteligenţa lui vie, l-a tratat ca şi cum ar fi fost tatăl lui… O poveste spune că era odată un mic băiat ce avea obiceiul să vină târziu de la şcoală. Într-o zi părinţii l-au avertizat să vină la timp acasă, altfel o încurcă: dar băiatul a întârziat ca de obicei. S-au hotărât atunci să îl înveţe o lecţie. La masa de cină, fiul a primit doar o felie de pâine şi un pahar cu apă, în timp ce tatăl său avea în faţă o farfurie plină cu bunătăţi. Săracul băiat a privit cu ochi flămânzi la farfuria bogată şi apoi la tatăl său. După ce a aşteptat o vreme, ca impactul să fie cât mai puternic asupra copilului său, a luat farfuria fiului său, cu felia de pâine, aşezându-i în faţă în schimb farfuria sa, cu bunătăţi, fără să rostească vreun cuvânt, zâmbindu-i doar. După ani şi ani, băiatul ajuns om mare, îşi amintea: “După gestul din acea seară al tatălui meu am ştiut mereu cum este Dumnezeu”. Ce făcuse tatăl său? Luase asupra sa pedeapsa şi suferinţa care i se cuvenea pe drept cuvânt fiului său. Aceasta se numeşte ispăşire sau suferinţă prin substituire. Aşa a făcut şi Cristos pentru noi. Şi aşa ne invită Biserica să facem de-a lungul acestei perioade de Post.

În a doua lectură de astăzi, Petru îi încurajează pe creştini să îndure suferinţele nemeritate ale persecuţiei. Suferinţa nemeritată a fost de folos nu doar pentru mântuirea personală ci şi pentru mântuirea altora, după cum putem vedea din viaţa şi exemplul lui Cristos. “Şi Cristos a suferit o dată pentru păcate, El, cel drept. Pentru cei nedrepţi, ca să vă ducă la Dumnezeu” (1 Petru 3,18). Printre cei care au beneficiat de suferinţa lui Cristos se află nu doar păcătoşii care sunt în viaţă ci şi păcătoşii care sunt morţi, suflete şterse de pe faţa pământului pentru neascultarea lor pe vremea lui Noe şi care sunt acum în “închisoare”. Cu alte cuvinte, întreaga omenire a beneficiat de suferinţele şi moartea nemeritată a lui Cristos, atât păcătoşii care l-au auzit pe Cristos şi l-au respins, cât şi păcătoşii care au trăit cu mult înainte de venirea lui Isus.

În baza exemplului lui Cristos, Petru încurajează pe creştinii persecutaţi din comunitatea sa să i se alăture lui Cristos, suferind suferinţa nemeritată a persecuţiei, din moment ce suferinţa şi moartea lor, asemenea suferinţei şi morţii lui Cristos, va fi foarte benefică nu doar lor personal ci şi altor păcătoşi, atât celor în viaţă astăzi, cât şi celor deja morţi şi deţinuţi în “închisoare”. Catolicii îi spun purgatoriu acestei “închisori” temporare unde cred că păcătoşii sunt ţinuţi după moarte până la admiterea lor finală în cer.

La început de Post, Biserica îşi invită toţi fiii şi fiicele să se alăture lui Cristos într-un itinerar de patruzeci de zile de post, penitenţă şi pomană. Unii creştini pot găsi dificil de luat în seamă această chemare, gândindu-se că nu au nevoie de acest tip de suferinţă voluntară. Ajută însă să ştim că suferinţa, chiar şi când nu plătim prin ea propriile noastre greşeli, are o valoare ispăşitoare nu doar pentru păcătoşii din lumea noastră, de astăzi, ci şi pentru cei care au părăsit această lume înaintea noastră, încă prinşi în “închisoare”, încă incapabili să vadă faţa lui Dumnezeu.

Îndemnându-i pe credincioşi să îmbrăţişeze suferinţa fără să fi făcut nimic rău, Petru menţionează Botezul, comparându-l cu arca lui Noe care i-a salvat pe cei care au apelat la ea. În decursul istoriei, creştinii au dezbătut unii cu alţii despre cantitatea de apă cerută pentru botez. Să fie făcut botezul prin stropire? Prin turnare? Sau prin scufundare totală în apă? Petru ne aminteşte că nu cantitatea de apă este relevantă, deoarece nu este o baie a trupului care să îndepărteze murdăria, ci o problemă de conştiinţă: “Aceasta este o imagine a botezului care vă salvează acum pe voi nu ca o ştergere a necurăţiei trupului, ci ca o invocare de la Dumnezeu a unei conştiinţe curate” (1 Petru 3,21). Postul este un timp de retragere pentru întreaga Biserică, în vederea pregătirii pentru  Paşti, a jurămintelor de la botez. Să ne rugăm pentru harul de a ţine acest Post astfel încât să ne purificăm conştiinţele şi să ne alăturăm lui Cristos în suferinţa ispăşitoare pentru binele tuturor păcătoşilor. Amin

 

 Predica preot Lörinc Otto

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Porunca a zecea explicata

Prima Porunca

Rugaciune de consacrare vesnica