Predica la Duminica Floriilor 28 martie 2021
Duminica Floriilor (Anul B)
Când Isus a intrat în Ierusalim spre
a duce la bun sfârşit opera mântuirii prin Misterul Pascal, cei care îl
cunoşteau, şi chiar copiii care nu-l cunoşteau decât din auzite, l-au primit cu
osanale. Mulţi erau şi cei care se întrebau: Cine este acesta care vine
călărind pe măgăruş?.. De ce vine?.. Ce vrea?..
Un copil de cinci ani îl tot întreba
pe tatăl său, care era profesor universitar, de toate: De ce învaţă; de ce
scrie; de ce nu se joacă; de ce şi alţi zeci de ce… Tatăl, ca să nu-l tot
plictisească şi să-l lase în pace spre a-şi pregăti cursurile, a rupt o hartă
şi i-a dat-o fiului zicând: Dacă reuşeşti să refaci harta, vom merge în
excursie la munte. Ai aici bandă de lipit; mergi în camera vecină şi apucă-te
de treabă! Spera să-l lase în pace câteva ore, dar numai după un sfert de
oră, copilul se întorce biruitor, cu harta refăcută total şi bine, spre necazul
tatălui, care l-a întrebat: Cum ai reuşit atât de repede? Copilul
răspunde: Am văzut că pe spatele hărţii era un chip de om. Am refăcut chipul
omului şi aşa s-a refăcut harta lumii întregi. Şi tatăl a trebuit să-şi
ţină promisiunea.
Isus intră în Ierusalim ca rege, Fiul
lui David. Vrea să refacă, nu numai harta lumii, harta pământului, ci chiar
a Cosmosului întreg, care a fost deteriorat de păcatul îngerilor răi şi al
oamenilor. Cu ce va începe? Cu chipul omului, cu chipul său desfigurat de
răutatea oamenilor. Aici va fi redus la chipul sclavului, va fi zdrobit ca un
vierme, desfigurat, răstignit şi omorât… Aici va reuşi refacă chipul şi
asemănarea sa cu Fiul lui Dumnezeu prin înviere, va reface harta lumii prin
refacerea chipului omului, va schimba faţa pământului şi apoi va schimba faţa
timpului în care va pune chipul unui cer nou şi al unui pământ nou (cf. Ap
21, 1.5).
Evanghelia de azi (Mc 14, 1-15,
47), numită Patima Domnului nostru Isus Cristos după evanghelistul Marcu,
ne ajută să-l cunoaştem şi să-l urmăm pe calea umilinţei, singura cale prin
care a reuşit să refacă harta lumii conform cu planul mântuirii voit de
Dumnezeu.
Mai întâi de toate evanghelistul
Marcu prezintă pătimirile lui Isus ca pe o realitate, spre a da siguranţă. El
se referă la trei martori oculari pe care îi citează de cinci ori: Petru, Iacob
şi Ioan.
Numai Marcu prezintă crucea
drept un scandal pentru ucenici şi, vorbind despre totala lor neînţelegere faţă
de destinul Mântuitorului, vrea să trezească în fiecare cititor credinţa prin
care poate ajunge să înţeleagă că tocmai umilinţa şi moartea lui Isus îi
descoperă dumnezeirea, fiindcă un alt martor ocular, centurionul roman,
văzându-l murind în felul acesta, a exclamat: Cu adevărat acest om era Fiul lui
Dumnezeu (cf. MAC p. 264).
«Omul moare cum trăieşte». Această
sintagmă vrea să spună că moartea descoperă sensul vieţii şi viaţa descoperă
sensul morţii. Isus a murit dumnezeeşte şi ne-a descoperit că sensul vieţii
izvorăşte din sensul divinităţii, iar sensul morţii este de a ne integra în
sensul vieţii dumnezeeşti. În acest sens înţelegem rugăciunea pe care am
făcut-o la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule atotputernic şi veşnic,
tu ai dat neamului omenesc un exemplu de umilinţă în Mântuitorul nostru, care
s-a făcut om şi a îndurat moartea pe cruce: dă-ne harul să învăţăm a-l urma
întru răbdare şi astfel să ne învrednicim a fi părtaşi de învierea sa!.
Deci, numai refăcând în noi chipul lui Cristos, vom ajunge la înviere cu
Cristos. Doamne, se ruga un bun creştin chinez, lumea este rea, tu
fă-o mai bună, începând cu mine!
Prima lectură (Is 50, 4-7) ne
arată că atunci când credinţa dă sens vieţii, omul rămâne statornic în orice
încercare. Dacă se caută sensul vieţii numai cu puterea raţiunii, acesta rămâne
în faţa unui orizont întunecat de umbrele durerii şi ale morţii. La
întrebările: De unde venim?.. Încotro ne îndreptăm?.. ne poate răspunde
numai slujitorul lui Iahve: Domnul Dumnezeu este alături de mine şi din
acest motiv nu voi rămâne de ruşine.
Limbajul acestui slujitor este
cel al unui ucenic, al unuia care primeşte şi transmite cele primite, este ca o
verigă solidă în tradiţie. Cu cuvântul său, pe care l-a primit şi care este
puterea lui Dumnezeu, susţine pe cel care este obosit. Această forţă de
susţinere se datorează inspiraţiei divine, sugerată de imaginea trezirii
dis-de-dimineaţă, adică sensul existenţei noastre a fost pus de Dumnezeu în
firea omului din prima clipă a creaţiei şi revelat prin oamenii aleşi de el.
Oamenii care nu-şi cunosc menirea sunt aceia care nu-şi pleacă urechea la
glasul trecutului, deoarece, aşa cum va accentua mai târziu Apostolul
neamurilor, Credinţa este din cele auzite (Rom 10, 17), de aceea
nu înţeleg rostul prezentului şi nici al viitorului întregii omeniri în care Cristos
este speranţa noastră (1Tim 1, 1). Refăcând în noi înşine chipul slujitorului
lui Iahve, vom reface harta întregii lumi, întregii istorii, întregului
timp rupt din veşnicie.
Lectura a II-a (Fil 2, 6-11)
are un scop bine definit în liturgia cuvântului de azi: ca să domnească
smerenia, iubirea şi armonia între fraţi este necesar să avem aceleaşi
sentimente care au fost în Cristos Isus (2, 1-5). Isus, ca adevărat slujitor
suferind, a trăit condiţia umană până la moartea tragică de pe cruce spre a
ne înţelege pe noi în condiţia noastră şi spre a ne face capabili să-l
înţelegem pe el în condiţia dumnezeirii sale.
Sfântul Paul pune în evidenţă în
acest imn, care stă la baza oricărei teologii cristologice şi ecleziale, că Isus
Cristos este Domnul, Biruitorul păcatului şi al morţii, Stăpân al slavei şi
Cap al Bisericii, adică Izvor de viaţă supranaturală care se revarsă în
tiparele istoriei fiecărui credincios. Întruparea Fiului lui Dumnezeu, pentru a
deveni Fiul omului, arată că Dumnezeu însuşi s-a implicat în sensul vieţii
noastre spre a-i da un scop bine definit şi că ţinta va fi atinsă cu toată
siguranţa, fiindcă în joc va fi mereu atotputernicia lui, chiar dacă condiţia umană
ar ajunge mai prejos de condiţia sclavului, fiindcă prin Isus capătă sensul
deplin: este destinată învierii şi vieţii veşnice.
În concluzie se pune problema: în mod
practic, cum putem ajunge să avem în noi aceleaşi sentimente care au fost în
Isus Cristos şi cum îl putem urma pe calea umilinţei?
Iată răspunsul: «Influenţa
dumnezeieştii liturghii (pe care o vom celebra în continuare) asupra sufletului
este mare şi se imprimă public, în faţa ochilor tuturor, dar şi în secret.
Credinciosul, care ascultă glasul diaconului şi urmăreşte cu atenţie acţiunile
liturgice, câştigă în inimă nouă şi nobilă dispoziţie. Preceptele lui Cristos
îi devin realizabile cu uşurinţă, jugul lui Cristos îi devine plăcut, greutatea
sa – uşoară. Iese din biserică, unde a participat la cina iubirii divine şi
consideră pe toţi ca fraţi. De aceea, cine vrea să crească în iubire, să
participe cât mai frecvent posibil la liturghia divină. Influenţa sa poate fi
imensă, certă, dacă omul este gata să o asculte şi să o practice în viaţă» (Tomás
Spidlik SJ. Izvoarele luminii, Ed. Ars Longa Iaşi 1994, p. 468).
Prin sfânta Liturghie retrăim
Misterul pascal: patima şi învierea Domnului nostru Isus. Să repetăm deseori
invocaţia de la psalmul responsorial: Inimă nouă, crează în mine, Dumnezeule,
convinşi fiind că numai cu o inimă nouă, realizată în virtutea noului
legământ pecetluit în Misterul pascal, putem să ne bucurăm de învierea
Domnului nostru Isus Cristos.
Predica preot Lörincz Otto
Comentarii
Trimiteți un comentariu