Predica la duminica a II-a dupa Paste
Lecturi:
Fapte 4,32-35
1Ioan 5,1-6
Ioan 20,19-31
Duminica a II-a după Paşte (Anul B)
Astăzi celebrăm Duminica Divinei
Îndurări. Dacă aţi ascultat cu atenţie rugăciunile şi lecturile, aţi văzut de
ce a doua Duminică a Paştelui are acest nume. Rugăciunea de deschidere i se
adresează Tatălui numindu-l “Dumnezeu al Îndurării”. În psalm am repetat de
câteva ori: “îndurarea sa este veşnică”. Pe lângă menţionarea cuvântului,
lecturile ilustrează îndurarea în acţiune. Dar înainte să ne îndreptăm atenţia
spre lecţiile oferite de Scriptură, să ne întrebăm: ce înseamnă “îndurare”,
“milă”? Să privim problema etimologic. La origine se află cuvântul latin
“misericordia”, compus din două cuvinte. “Cordia” îl recunoaştem din cuvinte
precum “cardiolog” sau “cardiac”: înseamnă inimă. A doua parte, “miseri”, se
referă la suferinţă. Îndurarea, mila, înseamnă deci a avea o inimă pentru cei
care suferă sau, mai precis, a avea o inimă dispusă să sufere pentru ceilalţi.
Lecturile de astăzi ne arată acest
fel de inimă în Cristos şi în discipolii săi. Când Isus le-a apărut Apostolilor
la acel prim Paşte, El a spus: “Pacea să fie cu voi”. După cum vă puteţi da
seama, salutul este ceva mai mult decât “Salutare!” sau “Bună dimineaţa!” Isus
de fapt a dorit să le comunice ceva de o valoare enormă. Pacea pe care Isus a
câştigat-o pentru noi l-a costat sângele, viaţa chiar. Ce înseamnă această pace
ne spune Isus clar: “Primiţi pe Duhul Sfânt; cărora le veţi ierta păcatele, vor
fi iertate, şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute”. Isus le-a transmis
Apostolilor Duhul Sfânt, cu puterea de a elibera oamenii de păcatele lor. Această
eliberare sau dezlegare vine prin Sacramentul Reconcilierii.
Şi prima lectură, din Faptele
Apostolilor, ne oferă o idee despre îndurare, despre trăirea ei la nivel
practic. Primii creştini erau atât de plini de Duhul Sfânt încât “nici unul nu
spunea că ceea ce are îi aparţine”. Nu Karl Marx a fost cel care a inventat
principiul “de la fiecare după puteri, fiecăruia după nevoi”. Marx s-a
“inspirat” din Noul Testament dar a făcut greşeala să creadă că aşa ceva se
poate înfăptui prin constrângere politică. Adepţii lui au creat un infern uman,
dar eşecul lor nu trebuie să ne facă să respingem acest ideal. Îndurarea
presupune eforturi din partea noastră astfel ca fiecare persoană umană să aibă
acces la bunurile acestei lumi. Lectura din Fapte ne îndreaptă atenţia asupra
faptelor milei trupeşti: hrănirea săracilor, îmbrăcarea celor goi, găzduirea
celor fără casă şi aşa mai departe. Scrisoarea Sf. Ioan, pe de altă parte, ne
îndreaptă atenţia asupra faptelor milei sufleteşti precum convertirea
păcătoşilor, sfatul bun celor ce au îndoieli, răbdarea nedreptăţilor. Făcând
aceste lucruri noi împlinim poruncile lui Cristos şi ajutăm la răspândirea
victoriei Lui. “Pentru că oricine este născut din Dumnezeu învinge lumea; şi
credinţa noastră este aceea care ne-a făcut să învingem lumea.”
În cele din urmă îndurarea vine nu
atât din eforturile noastre omeneşti, cât din darul gratuit al lui Dumnezeu. În
această perioadă pascală să ne deschidem inimile faţă de Dumnezeu, pentru ca să
primim în inimile noastre Îndurarea Sa – Duhul Sfânt.
Într-o carte intitulată “Gânduri
mari”, Thomas Edison, inventatorul becului, este citat afirmând cu ton
dogmatic: “Nu am văzut niciodată nici cea mai mică dovadă ştiinţifică în
sprijinul teoriilor religioase ce afirmă existenţa raiului şi a iadului.”
Edison a fost un geniu, fără îndoială. Dar nu a fost un teolog. Până şi copiii
de grădiniţă i-ar putea spune că dacă cineva demonstrează ceva în mod
ştiinţific, atunci nu mai vorbim despre credinţă. Iar credinţa, după cum au
învăţat Apostolii, este elementul cheie în această perioadă pascală.
Toma, Apostolul ale cărui îndoieli au
dispărut după întâlnirea cu Domnul are mai multe în comun cu Toma de Aquino din
secolul XII, decât cu Toma Edison din secolul XX. Aquino scria: “Inima poate să
meargă acolo unde capul trebuie să se oprească.” Lumea îi dedică mai multă
atenţie lui Toma Inventatorul decât lui Toma Apostolul. Păcat. Toma din urmă
are mai multe să ne înveţe despre credinţă decât Edison. Apostolul a avut o
personalitate complexă şi unică. Această unicitate a lui explică de ce l-a ales
Isus între cei doisprezece. Este probabil că Domnul nostru Isus Cristos s-a
hotărât să se folosească de el pentru propria noastră educare.
Există doar trei referinţe la Toma în
Noul Testament. Fiecare este în Evanghelia lui Ioan. Această Evanghelie a fost
ultima scrisă. Probabil Ioan s-a gândit că neglijarea lui Toma în celelalte
relatări evanghelice au fost o nedreptate faţă de Apostol, dar şi faţă de
credincioşi în general. Să vedem starea psihică în care ni-l prezintă
Evanghelia lui Ioan. Toma este pesimist, încăpăţânat ca celebrul măgar, şi
convins de principiul “cred (doar) ce văd”. Îmi amintesc de un coleg din
studenţie ce îmi spunea: “Cred doar ceea ce pot să văd.” Credea că cu aceasta
m-a pus în încurcătură. Toma era tot un semn de întrebare. Starea lui psihică
este bine descrisă de capodopera lui Caravaggio, în care Toma este pictat
punându-şi degetul în rana lui Cristos.
Ştim finalul fericit al Evangheliei.
Toma avea să nu uite niciodată experienţa pascală. “Fericiţi sunt cei care nu
au văzut şi au crezut!” Toma a primit o lecţie pe care Edison probabil nu a
învăţat-o niciodată. Graham spunea odată: “Este nevoie de mai multă credinţă
pentru a fi ateu decât pentru a crede în Dumnezeu.” Toma considera că a vedea înseamnă
a crede. Dar lecţia lui Cristos ne spune că a crede înseamnă a vedea. După
această experienţă Toma i-a apreciat pe cei ce spuneau că credinţa puternică
vede invizibilul, crede incredibilul şi acceptă imposibilul.
Să remarcăm strigătul lui Toma: “Domnul
meu şi Dumnezeu meu.” Deşi era ultimul dintre Apostoli care a crezut în
Învierea lui Cristos, Toma a fost primul care a făcut o mărturie atât de clară
despre divinitatea Mântuitorului. Într-o milisecundă, credinţa lui a făcut un
salt uriaş. Seismografele teologice din Ierusalim trebuie că şi-au rupt acul la
acest cutremur al credinţei. Şi să mai remarcăm un lucru: Evangheliile ne spun
că Toma a avut un frate geamăn. Cine este acesta? Eşti tu şi sunt eu. William
Bausch ne spune că fiecare dintre noi suntem un amestec de îndoială şi
siguranţă, de pesimism şi optimism, de neîncredere şi încredere. În aceste zile
când îndoiala, pesimismul şi necredinţa par a fi cele mai tari, trebuie să ne
prindem de mantia lui Toma să nu cădem.
În secolul al VI-lea, Sf. Grigore
şi-a dat seama despre valoarea lui Toma pentru creştinătatea întreagă. El
scria: “Modul lent în care Toma a ajuns la credinţă ne este mai de folos să ne
întărească decât credinţa de-a gata a tuturor apostolilor credincioşi.” Ioan
şi-a dat seama aceasta cu secole înainte de Grigore. De aceea ne-a spus
episodul cu Toma. Plecând astăzi de la Liturghie, să spunem o rugăciune de
mulţumire pentru Toma. Să nu uităm apoi că nu este suficient să credem
credinţei noastre. Trebuie să le şi spunem altora despre ea. În fine,
amintiţi-vă să spuneţi un Bucură-te Marie şi pentru celălalt Toma, adică pentru
Edison. La urma urmelor îi datorăm atâtea şi lui.
Apostolul Toma, care s-a ascuns cu o
frică mai mare decât a celorlalţi confraţi şi nu a fost de faţă la prima apariţie
a lui Isus, la vestea învierii îşi exprimă şi el dorinţa de a-l cunoaşte, dar
cu simţurile trupeşti. Nu-şi dădea seama că, pentru a ajunge la o cunoaştere
superioară sunt necesare mijloace superioare celor materiale, celor legate de
simţuri trupeşti, animalice. Dojenit pentru încercarea de a cuceri o cunoaştere
cerească printr-un alt turn Babel construit de ochi, degete şi palme, a
fost silit să îngenuncheze cu smerenie şi să-şi exprime cunoaşterea prin
credinţă, zicând: Domnul meu şi Dumnezeul meu.
Toma nu i-a crezut pe ceilalţi
ucenici, când aceştia i-au spus că Isus a înviat, fiindcă i-a găsit tot acolo
unde îi lăsase când s-au ascuns de frica iudeilor, tot fricoşi şi stând cu
mâinile în sân, ei ofereau lui Toma o credinţă moartă, aşa cum va spune sfântul
Iacob mai târziu: Credinţa fără fapte este moartă (2,17). Duhul Sfânt,
primit la prima apariţie a lui Isus, când a suflat asupra lor, încă nu şi-a
făcut simţită prezenţa din plin, fiindcă Isus încă nu se înălţase la Tatăl. Era
necesară înălţarea lui Isus, ca prezenţa Duhului Sfânt să devină operaţională: Veţi
lua putere, venind Duhul Sfânt peste voi şi îmi veţi fi mie martori în
Ierusalim şi în toată Iudeea şi în Samaria şi până la marginile pământului
(Fap 1,8).
Învierea lui Isus este chemarea noastră
la faptele credinţei, la iubirea care realizează pacea, armonia; la speranţa
care ne dă tăria să suportăm toate necazurile vieţii cântând: Cristos a
înviat din morţi, cu moartea pe moarte călcând. Cu el şi eu voi învia, pe urma
lui de voi călca. Amin.
Comentarii
Trimiteți un comentariu